ada CCTV tau...

Nuffnang

PEMBACA DIHORMATI

Wednesday, November 21, 2012

Oh! anak Ke-3

Setiap ibu bapa pasti sudah memahami kerenah anak mereka.. Setiap orang anak mempunyai kerenah yang berbeza. Antara korang semua ni, siapa anak ke-3? angkat tangan!!hehe



 Memandangkan aku anak ke-3, aku nak kongsi la kat korang ciri-ciri anak ketiga ini. Jom kita selidik ciri anak ketiga ni:

CIRI ANAK KE-3



  • YAKIN DIRI
Sesetengah pendapat memberikan ciri-ciri anak ketiga sebagai seorang yang yakin diri walaupun jika dilihat pada fizikalnya, korang macam tak mampu, tapi kredibiliti korang adalah sebaliknya. Korang mudah bergaul dengan siapa sahaja dan korang tampil yakin dengan diri korang. Pembawakan diri korang amat disenangi kawan-kawan.

  • SUKAR BERTOLAK ANSUR
Mungkin dipengaruhi oleh persaingan antara adik beradik, korang dikatakan paling sukar untuk bertolak ansur. Korang tak mudah mengalah dan kadang kala sikap keras kepala boleh terbawak sama. Dalam sesebuah perbincangan, korang akan mempertahankan hujah korang dan kadang kala boleh menyebabkan orang lain terasa hati.

  • MUDAH KASIHAN
Sikap anak nombor tiga adalah kaya dengan pemurah dan perasaan kasih sayang. Korang sangat mudah dipengaruhi oleh perasaan ini dan kadang kala sikap mudah kasihan korang menyebabkan korang mudah terpedaya. Jadi, hati-hatilah yer!

  • BOLEH MENYERLAH TAPI MENYEMBUNYIKANNYA
Melihat kepada potensi, korang boleh menjadi seorang yang sangat menyerlah. Tapi disebabkan sikap pemalu korang, adakalanya korang hanya berdiam diri dan melepaskan peluang yang ada. Korang perlu bijak untuk memilih platform untuk menyerlah kerana platform korang boleh membantu korang untuk lebih berjaya.

  • SIKAP MALAS DAN MANJA
Anak ketiga dikategorikan sebagai seorang yang manja sehingga kadang kala membawa kepada malas. Korang perlu di'push' oleh sesorang atau sesuatu untuk korang terus ke hadapan. Sedangkan potensi diri korang sememangnya ada. Malahan kadang-kadang sikap malas korang ni boleh membawa kepada kejatuhan diri sendiri.

  • TIDAK SUKA MENIMBULKAN MASALAH
Korang sangat optimis dalam menangani masalah. Sering melihat masalah dalam sudut yang positif dan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikannya. Korang juga akancuba membantu seberapa yang korang boleh dan akan menyenangkan orang lain seadanya. Sikap korang ni sangat disenangi kawan-kawan. Sebab tulah korang ada ramai kawan!


Haa.. ape pendapat korang tentang anak ketiga ni?? Anak ketiga ni merupakan anak tengah kalau adik-beradik ada lima orang.. So, anak tengah ini untuk anda:


KARAKTER ANAK TENGAH

- lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain.
- gemar membuat hal sendiri.
- Seringkali terasa terpinggir. 
- cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

CIRI-CIRI ANAK TENGAH

- lebih berdikari.
- lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
- suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
- terlalu mengalah


Ada tak semua ciri-ciri ni kat diri korang semua?? Yang baik tu ambil la buat panduan, tapi yang buruk tu jadikan sempadan. Ini hanya pendapat aje, yang pasti "Kita yang menentukan siapa diri kita". Semoga anda semua berjaya di luar sana.. ^_^

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...