ada CCTV tau...

Nuffnang

PEMBACA DIHORMATI

Wednesday, November 21, 2012

Oh! anak Ke-3

Setiap ibu bapa pasti sudah memahami kerenah anak mereka.. Setiap orang anak mempunyai kerenah yang berbeza. Antara korang semua ni, siapa anak ke-3? angkat tangan!!hehe



 Memandangkan aku anak ke-3, aku nak kongsi la kat korang ciri-ciri anak ketiga ini. Jom kita selidik ciri anak ketiga ni:

CIRI ANAK KE-3



  • YAKIN DIRI
Sesetengah pendapat memberikan ciri-ciri anak ketiga sebagai seorang yang yakin diri walaupun jika dilihat pada fizikalnya, korang macam tak mampu, tapi kredibiliti korang adalah sebaliknya. Korang mudah bergaul dengan siapa sahaja dan korang tampil yakin dengan diri korang. Pembawakan diri korang amat disenangi kawan-kawan.

  • SUKAR BERTOLAK ANSUR
Mungkin dipengaruhi oleh persaingan antara adik beradik, korang dikatakan paling sukar untuk bertolak ansur. Korang tak mudah mengalah dan kadang kala sikap keras kepala boleh terbawak sama. Dalam sesebuah perbincangan, korang akan mempertahankan hujah korang dan kadang kala boleh menyebabkan orang lain terasa hati.

  • MUDAH KASIHAN
Sikap anak nombor tiga adalah kaya dengan pemurah dan perasaan kasih sayang. Korang sangat mudah dipengaruhi oleh perasaan ini dan kadang kala sikap mudah kasihan korang menyebabkan korang mudah terpedaya. Jadi, hati-hatilah yer!

  • BOLEH MENYERLAH TAPI MENYEMBUNYIKANNYA
Melihat kepada potensi, korang boleh menjadi seorang yang sangat menyerlah. Tapi disebabkan sikap pemalu korang, adakalanya korang hanya berdiam diri dan melepaskan peluang yang ada. Korang perlu bijak untuk memilih platform untuk menyerlah kerana platform korang boleh membantu korang untuk lebih berjaya.

  • SIKAP MALAS DAN MANJA
Anak ketiga dikategorikan sebagai seorang yang manja sehingga kadang kala membawa kepada malas. Korang perlu di'push' oleh sesorang atau sesuatu untuk korang terus ke hadapan. Sedangkan potensi diri korang sememangnya ada. Malahan kadang-kadang sikap malas korang ni boleh membawa kepada kejatuhan diri sendiri.

  • TIDAK SUKA MENIMBULKAN MASALAH
Korang sangat optimis dalam menangani masalah. Sering melihat masalah dalam sudut yang positif dan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikannya. Korang juga akancuba membantu seberapa yang korang boleh dan akan menyenangkan orang lain seadanya. Sikap korang ni sangat disenangi kawan-kawan. Sebab tulah korang ada ramai kawan!


Haa.. ape pendapat korang tentang anak ketiga ni?? Anak ketiga ni merupakan anak tengah kalau adik-beradik ada lima orang.. So, anak tengah ini untuk anda:


KARAKTER ANAK TENGAH

- lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain.
- gemar membuat hal sendiri.
- Seringkali terasa terpinggir. 
- cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

CIRI-CIRI ANAK TENGAH

- lebih berdikari.
- lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
- suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
- terlalu mengalah


Ada tak semua ciri-ciri ni kat diri korang semua?? Yang baik tu ambil la buat panduan, tapi yang buruk tu jadikan sempadan. Ini hanya pendapat aje, yang pasti "Kita yang menentukan siapa diri kita". Semoga anda semua berjaya di luar sana.. ^_^

Monday, November 19, 2012

Cake Marble

Hai semua.. Apa khabar? sihat? Ha, memandangkan sesi persekolahan bagi tahun 2012 sudah berakhir, apa kata anda mengambil peluang yang berharga ini untuk bersama keluarga tercinta. Kebiasaannya, bagi ibu bapa yang bekerjaya (spt famly aku) kurang mempunyai masa berkualiti bersama keluarga. "Masa berkualiti" bermaksud kelapangan masa bersama keluarga tanpa diganggu urusan kerja. Mengisi masa berkualiti bersama keluarga bukan sahaja dengan bersiar-siar atau makan angin bersama keluarga, tetapi di rumah juga anda boleh manfaatkannya bersama. Sebagai contoh, dihujung minggu anda boleh mengajak anak-anak turut serta untuk membantu di dapur. (macam aku dgn mama) So, apa kata hujung minggu ini anda cuba resepi cake marble ni bersama keluarga anda :-)



Bahan-bahan:

  • Butter 250g (satu buku)
  • Telur (6 biji)
  • Gula halus (satu cawan)
  • Tepung naik sendiri (1 3/4 caawan)
  • Baking powder (1 sudu teh)
  • Aisin vanila (1 sudu teh)
  • Susu pekat (1 sudu makan)
  • Serbuk koko (ikut suka nak pekat mana)
  • Coklat rice (taknak letak pon boleh)


Cara-cara:

  1. Pukul butter dan gula (sehingga putih)
  2. Masukkan telur satu per satu (pukul sampai kembang)
  3. Masukkan tepung naik sendiri (sikit-sikit)
  4. Masukkan baking powder
  5. Masukkan aisin vanila
  6. Masukkan susu pekat
  7. Masukkan coklat rice
  8. Asingkan bahan tadi menjadi 2 bekas
  9. Masukkan serbuk koko dalam salah satu bekas tadi
  10. Masukkan bahan yang dicampur serbuk koko ke dalam loyang
  11. Masukkan bahan satu lagi ke dalam loyang yang sama (jadi macam 2 lapis)
  12. Bakar pada suhu 170'C selama 30 minit.
  13. Sedia dihidang.


                             Haaa!! Inilah hasilnya.... (puas hati bila dah siap)

"Selamat mencuba resepi yang ringkas ini.!! " Sedang sibuk mengharungi urusan kerja, tidak terjangka apa yang akan berlaku esok. Hargai masa yang ada ini dengan sebaiknya. ;-)

#Ikhlas dari Adudu!

Tuesday, November 6, 2012

SEGMEN: 6 Perkara Tentang Aku...


Hye semua.. Aku baru sahaja menyertai Segmen "6 perkara tentang diri aku".. Aku sebenarnya dipertemukan dengan segmen ini oleh Miss Yu Kie.. Aku berterima kasih sangat kepada beliau kerana banyak memberi tunjuk ajar kepada aku untuk menghasilkan blog aku ini.. Dalam segmen ini, aku akan menceritakan sedikit sebanyak yang berkaitan diri aku.. Disini juga aku sertakan banner yang merupakan syarat untuk menyertai segmen ini (aku ambil dari blog Kina):


                                                                     Banner segmen

6 Perkara Tentang Aku

  1. Aku merupakan insan yang tergolong dalam kumpulan darah B Rh(D) Positif. Oleh itu, darah aku hanya dapat di dermakan kepada orang yang mempunyai darah B Rh(D) positif, dan darah AB Rh(D) positif. Manakala,Aku boleh menerima darah daripada Orang yang berdarah B Rh(D) positif, Darah B Rh(D) Negatif, Darah O Rh(D) positif, dan Darah O Rh(D) Negatif. Aku juga merupakan seorang yang penyabar, penyayang, juga seorang yang pendiam (itupun kalau aku bersama dengan orang yang aku tidak kenal).
  2. Semasa dibangku sekolah, aku pasti akan meletakkan cita-cita utama aku adalah untuk menjadi seorang Doktor apabila ditanya. Pada aku, Doktor itu merupakan orang yang paling penyabar dan mulia sekali kerjanya pada pandangan aku.(sebab memang jelas tugasnya merawat pesakit walaupun diherdik atau dimaki oleh pesakit semasa beliau menjalankan tugas)[Eg: kalau pesakit tidak dapat di selamatkan walaupun beliau telah cuba sedaya upaya untuk membantu, bagi ahli keluarga yang tidak dapat terima kenyataan, pasti akan meletakkan kesalahan pada insan yang bergelar Doktor.] Memang besar tanggungjawab yang di pikul oleh beliau. Sebab itulah, aku pandang tinggi sangat kepada orang yang bergelar Doktor.
  3. Aku menceburi aktiviti membaca novel ini semasa di sekolah menengah, aku mula membaca novel yang ada di rumah (semata-mata untuk meningkatkan mutu penulisan semasa peperiksaan) Alhamdulillah, aku tamat pengajian dengan memperoleh keputusan yang cemerlang bagi penulisan. Aku semakin berminat dengan bidang penulisan ini sehingga aku menanam impian untuk menghasilkan karya penulisan aku sendiri suatu hari nanti (Novelis).
  4. Zaman sekarang, bukan sesuatu yang janggal lagi bagi seorang lelaki bekerja di dapur. Sebagai contoh, nama yang tidak asing lagi dalam bidang kulinari iaitu Chef Wan, Chef Norman Musa, dan ramai lagi. Zaman sekarang, gelaran Chef bukan lagi tergolong pada kaum wanita, malah kaum adam juga mula bersaing untuk mendapatkan tempat dan gelaran tersebut. Aku memang suka memasak. Memang sejak kecil lagi aku suka membantu mak aku di dapur. Namun, tak semua jenis hidangan aku boleh lakukan. Aku hanya berminat terhadap pembuatan "pastry" sahaja. Ini kerana, aku mempunyai impian untuk menubuhkan kedai "pastry"  yang akan aku jadikan sebagai bisnes keluarga. Idola aku dalam bidang kulinari ini ialah Chef Liza (sebab beliau pakar dalam bembuatan pastry) dan Chef Norman Musa (kerana beliau mempunyai restoran sendiri di UK).
  5. Aku memang teringin sangat mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.(kalau boleh nak jadi doktor pakar) Buat masa ini, aku hanya menetapkan 4 negara yang antara menjadi pilihan untuk aku melanjutkan pelajaran. Antara negaranya ialah Korea, Jepun, London, dan India utara. Aku berharap supaya suatu hari nanti, aku dapat melanjutkan pelajaran diantara salah sebuah negara tersebut.
  6. Seperti mana insan lain, aku juga mempunyai perancangan perkahwinan yang aku idamkan. Aku begitu tertarik dengan pertemuan kedua mempelai Irma Hasmie dengan Redza Shah Azmeer. Mereka dipertemukan jodoh di tanah suci semasa mengarjakan Umrah. Memang itulah pertemuan jodoh yang indah sangat bagi aku. Namun, bak kata pepatah " kita hanya merancang, Tuhan yang menentukannya". So, kita hanya perlu menadah tangan agar dipertemukan jodoh yang diredhai-Nya. Konsep perkahwinan pula, aku mahukan konsep tamn. ( jauhnye fikir... Matila nak kumpul duit).


Ha, itulah sedikit sebanyak perkara tentang aku. Kata orang, "tak kenal maka tak cinta". So, sampai disini ajalah aku dapat menceritakan tentang diri aku. Sebelum aku melabuhkan tirai untuk penulisan aku hari ini, aku nak ajak kau orang joint segment ni<..........>



Friday, November 2, 2012

PERSEDIAAN PERKAHWINAN YANG WAJIB DIKETAHUI




Biasalah menghampiri hujung tahun ni, pasti ramai yang akan mendapat kad jemputan kahwin.. Betul tak? Memang sudah menjadi kebiasaan bila tiba cuti sekolah, berebut-rebut orang yang ingin menamatkan zaman bujangnya.. Kata orang tua-tua, "perkara yang baik, jangan dilengah-lengahkan". Tapi, bagi yang belum sampai seru untuk mendirikan rumah tangga tu jangan risau, anda pasti akan melaluinya juga suatu hari nanti. So, apa kata kita ambil "mood" dulu dengan mengambil tahu persediaan perkahwinan yang wajib diketahui bagi orang melayu:


1. Memilih jodoh
Islam mengharuskan lelaki dan wanita mencari dan meneliti bakal isterinya serta suami masing-masing seperti yang diterangkan sebelum ini.


2. Memilih bakal isteri
Sunat hukumnya bagi lelaki yang ingin membuat pinangan supaya melihat terlebih dahulu bakal wanita yang akan dipinangnya itu. Islam memberi kebebasan kepada mana-mana lelaki untuk memilih bakal isteri yang sesuai bagi mereka. Untuk membentuk ikatan perkahwinan yang harmoni dan berkat, seseorang itu disarankan supaya mengambil kira panduan yang telah diberikan oleh Nabi S.A.W. iaitu mementingkan faktor agama selain daripada keturunan, harta dan kecantikan.

3. Memilih bakal suami
Perempuan juga digalakkan untuk memilih bakal suami yang baik dan mulia. Nabi S.A.W. menggalakkan wanita supaya memilih lelaki yang mempunyai ciri-ciri berikut:
-Beragama
-Berakhlak mulia
-Beradab
-Mempunyai harta dan keturunan mulia

Diantara tujuan pemilihan calon suami dan isteri ialah untuk memberi kepuasan hati dan keyakinan dalam memilih dan menentukan pasangan suka dan duka kelak. Ini penting sebagai ikhtiar dan permulaan kepada perancangan kehidupan berkeluarga.

4. Meminang

Meminang ialah lamaran seseorang lelaki terhadap perempuan untuk dijadikan isterinya. Dalam maksud lain meminang ialah suatu proses untuk menyatakan keinginan daripada seorang lelaki kepada seorang wanita yang boleh dikahwini dengan tujuan untuk mengahwininya serta suatu ikatan atau perjanjian untuk melangsungkan perkahwinan.

5. Mas kahwin

Setiap akad perkahwinan mestilah mempunyai mas kahwin dalam bentuk benda yang bernilai walaupun kecil atau faedah serta manfaat yang diberikan oleh suami kepada isterinya kerana akad perkahwinan.

Mas kahwin dibahagikan kepada dua jenis:

1. Mas kahwin yang ditentukan dan disebutkan semasa majlis akad dan dinamakan mahar musamma. Mahar musamma dibahagikan kepada 2 jenis:

-Mahar musamma al-Mua'jjal
Mas kahwin yang disebut di dalam akad serta dibayar oleh suami secara tunai dan segera.

-Mahar musamma al-muajjal
Mas kahwin yang disebut semasa akad, tetapi dibayar secara tangguh dan hutang.


2. Mas kahwin yang tidak ditentukan jumlahnya sewaktu akad dan dinamakan mahar mithil. Mas kahwin jenis ini mestilah dibayar kepada pengantin perempuan mengikut kadar penilaian ahli keluarga dan sandara perempuan isteri...

6. Hantaran

Hantaran mengikut adat orang melayu ialah barang yang terdiri daripada mas kahwin, persalinan, buah-buahan dan makanan. Hantaran dibawa pada hari berlangsungnya perkahwinan dan akad nikah sama ada bagi pihak pengantin lelaki kepada perempuan dan pengantin perempuan kepada lelaki dalam jumlah yang ganjil seperti 7,9,11. Membawa hantaran adalah harus dalam syariat Islam selagi benda tersebut bernilai dan membawa faedah serta suci dan tidak ditegah oleh syara'.

7. Kenduri kahwin

Kenduri ialah jamuan yang diadakan untuk meraikan perkahwinan sama ada bagi pihak pengantin lelaki ataupun perempuan. Mengadakan majlis kenduri sunat muakkad hukumnya, iaitu sunat yang sangat dituntut supaya dilaksanakan walaupun secara kecil-kecilan sahaja. Apa yang penting majlis kenduri bukanlah satu cara untuk menunjuk-nunjuk kekayaan dan tidak mencampurkan unsur-unsur maksiat dalam majlis yang berkat itu.

Itulah antara persediaan yang perlu ditempuhi oleh pengantin lelaki dan wanita untuk menempuhi dan melangsungkan perkahwinan. Apa yang penting, Islam tidak pernah menyusahkan seseorang dalam satu perkara. Jika tidak mampu untuk berbelanja besar, cukuplah dengan sekadar apa yang ada dan bersederhana dalam perbelanjaan.

(Rujukan : Ustaz Abd. Latif Muda & Ustazah Rosmawati Ali. 1997. Pengantar Fiqh. Pustaka Salam Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.)






Monday, October 29, 2012

Aaron aziz dan Pneumonia


Terperanjat aku bila bukak fb harini, ada berita mengatakan actor terkenal (Aaron Aziz) dikatakan mengalami demam teruk akibat pneumonia dan suhu badan Aaron dilaporkan telah turun sedikit selepas menerima rawatan...
Get Well Soon Aaron Aziz... :-)

                            Ha! sebut pasal Pneumonia, korang tahu ke ape benda tu? Dari mana datangnye penyakit itu? apekah rawatan yang sepatutnye diberikan? dan macam-macam lagi persoalan yang bermain kat fikiran korang semuakan? Sebenarnya, aku ada jugak belajar pasal pneumonia ini (dalam subjek Microbiology). So, aku nak juga kongsi apa yang telah aku pelajari pada korang semua (kedekut ilmu takde guna betul tak?).  Tapi, aku ada jugak gabungkan ape yang aku pelajari dengan maklumat tambahan yang aku peroleh (dunia siber, segalanya di hujung jari). Malangnya maklumat tambahan yang aku cari itu dalam BI. So, aku buat dalam BI aje  lah ye.. Jangan risau, bahasa yang diguna adalah bahasa yang mudah difahami.. ;-p




What is pneumonia?

Pneumonia is an infection of one or both lungs which is usually caused by bacteria, viruses, or fungi. Prior to the discovery of antibiotics, one-third of all people who developed pneumonia subsequently died from the infection. Currently, over 3 million people develop pneumonia each year in the United States. Over a half a million of these people are admitted to a hospital for treatment. Although most of these people recover, approximately 5% will die from pneumonia. Pneumonia is the sixth leading cause of death in the United States.

How do people "catch pneumonia"?

Some cases of pneumonia are contracted by breathing in small droplets that contain the organisms that can cause pneumonia. These droplets get into the air when a person infected with these germs coughs or sneezes. In other cases, pneumonia is caused when bacteria or viruses that are normally present in the mouth, throat, or nose inadvertently enter the lung. During sleep, it is quite common for people to aspirate secretions from the mouth, throat, or nose. Normally, the body's reflex response (coughing back up the secretions) and their immune system will prevent the aspirated organisms from causing pneumonia. However, if a person is in a weakened condition from another illness, a severe pneumonia can develop. People with recent viral infections, lung disease, heart disease, and swallowing problems, as well as alcoholicsdrug users, and those who have suffered a stroke or seizure are at higher risk for developing pneumonia than the general population. As we age, our swallowing mechanism can become impaired as does our immune system. These factors, along with some of the negative side effects of medications, increase the risk for pneumonia in the elderly.
Once organisms enter the lungs, they usually settle in the air sacs and passages of the lung where they rapidly grow in number. This area of the lung then becomes filled with fluid and pus (the body's inflammatory cells) as the body attempts to fight off the infection.

What are pneumonia symptoms and signs?

Most people who develop pneumonia initially have symptoms of a cold (upper respiratory infection, for example, sneezing,sore throat, cough), which are then followed by a high fever (sometimes as high as 104 F), shaking chills, and a cough with sputum production. The sputum is usually discolored and sometimes bloody. Depending on the location of the infection, certain symptoms are more likely to develop. When the infection settles in the air passages, cough and sputum tend to predominate the symptoms. In some, the spongy tissue of the lungs that contain the air sacs is more involved. In this case, oxygenation of the blood can be impaired, along with stiffening of the lung, which results in shortness of breath. At times, the individual's skin color may change and become dusky or purplish (a condition known as "cyanosis") due to their blood being poorly oxygenated.
The only pain fibers in the lung are on the surface of the lung, in the area known as the pleura. Chest pain may develop if the outer aspects of the lung close to the pleura are involved in the infection. This pain is usually sharp and worsens when taking a deep breath and is known as pleuritic pain or pleurisy. In other cases of pneumonia, depending on the causative organism, there can be a slow onset of symptoms. A worsening cough, headaches, and muscle aches may be the only symptoms.
Children and babies who develop pneumonia often do not have any specific signs of a chest infection but develop a fever, appear quite ill, and can become lethargic. Elderly people may also have few symptoms with pneumonia.
Picture of pneumonia


How is pneumonia diagnosed?

Pneumonia may be suspected when the doctor examines the patient and hears coarse breathing or crackling sounds when listening to a portion of the chest with a stethoscope. There may be wheezing or the sounds of breathing may be faint in a particular area of the chest. A chest X-ray is usually ordered to confirm the diagnosis of pneumonia. The lungs have several segments referred to as lobes, usually two on the left and three on the right. When the pneumonia affects one of these lobes, it is often referred to as lobar pneumonia. Some pneumonias have a more patchy distribution that does not involve specific lobes. In the past, when both lungs were involved in the infection, the term "double pneumonia" was used. This term is rarely used today.
Sputum samples can be collected and examined under the microscope. Pneumonia caused by bacteria or fungi can be detected by this examination. A sample of the sputum can be grown in special incubators, and the offending organism can be subsequently identified. It is important to understand that the sputum specimen must contain little saliva from the mouth and be delivered to the laboratory fairly quickly. Otherwise, overgrowth of noninfecting bacteria from the mouth may predominate. As we have used antibiotics in a broader uncontrolled fashion, more organisms are becoming resistant to the commonly used antibiotics. These types of cultures can help in directing more appropriate therapy.
A blood test that measures white blood cell count (WBC) may be performed. An individual's white blood cell count can often give a hint as to the severity of the pneumonia and whether it is caused by bacteria or a virus. An increased number of neutrophils, one type of WBC, is seen in most bacterial infections, whereas an increase in lymphocytes, another type of WBC, is seen in viral infections, fungal infections, and some bacterial infections (like tuberculosis).
Bronchoscopy is a procedure in which a thin, flexible, lighted viewing tube is inserted into the nose or mouth after a local anesthetic is administered. Using this device, the doctor can directly examine the breathing passages (trachea and bronchi). Simultaneously, samples of sputum or tissue from the infected part of the lung can be obtained.
Sometimes, fluid collects in the pleural space around the lung as a result of the inflammation from pneumonia. This fluid is called a pleural effusion. If a significant amount of fluid develops, it can be removed. After numbing the skin with local anesthetic a needle is inserted into the chest cavity and fluid can be withdrawn and examined under the microscope. This procedure is called a thoracentesis. Often ultrasound is used to prevent complications from this procedure. In some cases, this fluid can become severely inflamed (parapneumonic effusion) or infected (empyema) and may need to be removed by more aggressive surgical procedures. Today, most often, this involves surgery through a tube or thoracoscope. This is referred to as video-assisted thoracoscopic surgery or VATS.

What are some of the organisms that cause pneumonia? What is the treatment for pneumonia? Can pneumonia be prevented?

The most common cause of a bacterial pneumonia is Streptococcus pneumoniae. In this form of pneumonia, there is usually an abrupt onset of the illness with shakingchills, fever, and production of a rust-colored sputum. The infection spreads into the blood in 20%-30% of cases (known assepsis), and if this occurs, 20%-30% of these patients die.
Two vaccines are available to prevent pneumococcal disease: the pneumococcal conjugate vaccine (PCV13) and the pneumococcal polysaccharide vaccine (PPV23; Pneumovax). The pneumococcal conjugate vaccine is part of the routine infant immunization schedule in the U.S. and is recommended for all children < 2 years of age and children 2-4 years of age who have certain medical conditions. The pneumococcal polysaccharide vaccine is recommended for adults at increased risk for developing pneumococcal pneumonia including the elderly, people who havediabetes, chronic heart, lung, or kidney disease, those with alcoholismcigarette smokers, and in those people who have had their spleen removed. This vaccination should be repeated every five to seven years, whereas the flu vaccine is given annually.
Antibiotics often used in the treatment of this type of pneumonia includepenicillinamoxicillin and clavulanic acid (Augmentin, Augmentin XR), and macrolide antibiotics including erythromycin (E-Mycin, Eryc, Ery-Tab, PCE, Pediazole, Ilosone), azithromycin (Zithromax, Z-Max), and clarithromycin(Biaxin). Penicillin was formerly the antibiotic of choice in treating this infection. With the advent and widespread use of broader-spectrum antibiotics, significant drug resistance has developed. Penicillin may still be effective in treatment of pneumococcal pneumonia, but it should only be used after cultures of the bacteria confirm their sensitivity to this antibiotic.
Klebsiella pneumoniae and Hemophilus influenzae are bacteria that often cause pneumonia in people suffering from chronic obstructive pulmonary disease (COPD) or alcoholism. Useful antibiotics in this case are the second- and third-generation cephalosporins, amoxicillin and clavulanic acid, fluoroquinolones (levofloxacin [Levaquin], moxifloxacin-oral [Avelox], and sulfamethoxazole/trimethoprim [Bactrim, Septra]).
Mycoplasma pneumoniae is a type of bacteria that often causes a slowly developing infection. Symptoms include fever, chills, muscle aches,diarrhea, and rash. This bacterium is the principal cause of many pneumonias in the summer and fall months, and the condition often referred to as "atypical pneumonia." Macrolides (erythromycin, clarithromycin, azithromycin, and fluoroquinolones) are antibiotics commonly prescribed to treat Mycoplasma pneumonia.
Legionnaire's disease is caused by the bacterium Legionella pneumoniaethat is most often found in contaminated water supplies and air conditioners. It is a potentially fatal infection if not accurately diagnosed. Pneumonia is part of the overall infection, and symptoms include high fever, a relatively slow heart rate, diarrheanausea, vomiting, and chest pain. Older men, smokers, and people whose immune systems are suppressed are at higher risk of developing Legionnaire's disease. Fluoroquinolones (see above) are the treatment of choice in this infection. This infection is often diagnosed by a special urine test looking for specific antibodies to the specific organism.
Mycoplasma, Legionnaire's, and another infection, Chlamydia pneumoniae, all cause a syndrome known as "atypical pneumonia." In this syndrome, the chest X-ray shows diffuse abnormalities, yet the patient does not appear severely ill. In the past, this condition was referred to as "walkingpneumonia," a term that is rarely used today. These infections are very difficult to distinguish clinically and often require laboratory evidence for confirmation.
Recently, a study performed in the Netherlands demonstrated that adding a steroid medication, dexamethasone (Decadron), to antibiotic therapy shortens the duration of hospitalization. This medication should be used with caution in patients whom are critically ill or already have a compromised immune system.
Pneumocystis carinii (now known as Pneumocystis jiroveci) pneumonia is another form of pneumonia that usually involves both lungs. It is seen in patients with a compromised immune system, either from chemotherapy forcancerHIV/AIDS, and those treated with TNF (tumor necrosis factor), such as for rheumatoid arthritis. Once diagnosed, it usually responds well to sulfa-containing antibiotics. Steroids are often additionally used in more severe cases.
Viral pneumonias do not typically respond to antibiotic treatment. These infections can be caused by adenoviruses, rhinovirus, influenza virus (flu),respiratory syncytial virus (RSV), and parainfluenza virus (that also causescroup). These pneumonias usually resolve over time with the body's immune system fighting off the infection. It is important to make sure that a bacterial pneumonia does not secondarily develop. If it does, then the bacterial pneumonia is treated with appropriate antibiotics. In some situations, antiviral therapy is helpful in treating these conditions. More recently, H1N1, swine-origin influenza A, has been associated with very severe pneumonia often resulting in respiratory failure. This disease often requires the use of mechanical ventilation for breathing support. Death is not uncommon when this infection involves the lungs.
Fungal infections that can lead to pneumonia include histoplasmosis, coccidiomycosis, blastomycosisaspergillosis, and cryptococcosis. These are responsible for a relatively small percentage of pneumonias in the United States. Each fungus has specific antibiotic treatments, among which are amphotericin B, fluconazole (Diflucan), penicillin, and sulfonamides.
Major concerns have developed in the medical community regarding the overuse of antibiotics. Most sore throats and upper respiratory infections are caused by viruses rather than bacteria. Though antibiotics are ineffective against viruses, they are often prescribed. This excessive use has resulted in a variety of bacteria that have become resistant to many antibiotics. These resistant organisms are commonly seen in hospitals and nursing homes. In fact, physicians must consider the location when prescribing antibiotics (community-acquired pneumonia, or CAP, versus hospital-acquired pneumonia, or HAP).
The more virulent organisms often come from the health-care environment, either the hospital or nursing homes. These organisms have been exposed to a variety of the strongest antibiotics that we have available. They tend to develop resistance to some of these antibiotics. These organisms are referred to as nosocomial bacteria and can cause what is known as nosocomial pneumonia when the lungs become infected.
Recently, one of these resistant organisms from the hospital has become quite common in the community. In some communities, up to 50% of Staph aureus infections are due to organisms resistant to the antibiotic methicillin. This organism is referred to as MRSA (methicillin-resistant Staph aureus) and requires special antibiotics when it causes infection. It can cause pneumonia but also frequently causes skin infections. In many hospitals, patients with this infection are placed in contact isolation. Their visitors are often asked to wear gloves, masks, and gowns. This is done to help prevent the spread of this bacteria to other surfaces where they can inadvertently contaminate whatever touches that surface. It is therefore very important to wash your hands thoroughly and frequently to limit further spread of this resistant organism. The situation with MRSA continues to evolve. The community-acquired strain of MRSA tends to be responsive to some of the more commonly used antibiotics whereas the hospital-acquired strains require stronger, more aggressive antibiotic therapies. As this evolution occurs, patients are arriving in the hospital with the community-acquired strains as well as a previous hospital-acquired strain. This further necessitates performing bacterial cultures to determine the best course of action.

What is the prognosis of pneumonia?

Pneumonia can be a serious and life-threatening infection. This is true especially in the elderly, children, and those who have other serious medical problems, such as COPD, heart disease, diabetes, and certain cancers. Fortunately, with the discovery of many potent antibiotics, most cases of pneumonia can be successfully treated. In fact, pneumonia can usually be treated with oral antibiotics without the need for hospitalization.

Inilah REFERENCES yang aku gunakan:
  • Hoare, Zara, and Wei Shen Lim. "Pneumonia: Update on Diagnosis and Management." BMJ 332 May 6, 2006: 1077-1079.

  • Meijvis, Sabine CA, et al. "Dexamethasone and Length of Hospital Stay in Patients With Community-Acquired Pneumonia: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial." The Lancet. June 1, 2011. doi:10.1016/S0140-6736(11)60607-7.

  • United States. Centers for Disease Control and Prevention. "Seasonal Influenza (Flu)." June 3, 2011. .

Hope maklumat ini berguna pada anda semua dan dapat menambah pengetahuan kita semua tentang penyakit Pneumonia ini.


Monday, October 15, 2012

Trip to "CAMERON HIGHLAND"


Memang tak sangka jadi jugak nak pi Cameron. Pada mulanye, dia orang rancang nak pergi Gunung Stong atau bakar ayam kat lata tembakau je.. Tetibe pulak ada yang bagi cadangan pegi Cameron, dan dipersetujui ramai.. Cadang nak gerak rabu malam, hari jumaat balik. Tapi malangnye, aku prektikal hari khamis tu (Klinik Kesihatan Kota Bharu [KKKB]). So, kenalah gerak khamis malam.. Nasib baik khamis tu half day je.. memang penat gila laaa... Nasib baik bukan aku yang drive huhuhu.. Tapi kesian gile la kat Edy kena drive pergi balik seniri (aku bantai tido la dalam keta..hahaha) Walaupun penat, tapi aku rasa berbaloi gak aku ikut. Sebab memang best sangat(tambah lagi dgn otak gila2).. Haa ni aku tunjukkan kat korang semua beberapa gamba percutian ni...:

Ni masa kat petronas Pasir Putih (Isi minyak dulu dong..)

Time ni baru sampai R&R Gua Musang (jauh lagi la...)
                                     
Yahoo!!! sampai jugak kat tanah rata,Cameron (time ni dlm kol 12 lebih
sunyi gila kot.. So ape lagi, buat gila la..hahahaha)

Lepas b'siap, tangkap gamba dulu...huhuhu (Tengah tahan suhu yang sejuk giler ni)

Ladang Teh "BHARAT" (Tempat Wajib datang)

Tengah takde orang kat ladang teh bharat (ingat nak jalan lagi,
tak larat pulak...hehehe luas sangat kawasan ni)

Keta Edy dan ahlinye..hehehe

Keta sewa dengan penyewanye..huhu

Keta apis dengan ahlinye

Sampai di puncak BERINCHANG... YES!!!

Opss!!! ada orang prancis la..hehehe (Err.. sir, can we take photo together)

Orang x de, so b'gambar tengah jalan sat..haha

Mana cukup sekali je, Woi!!! tangkap lagi..hehehe

Sampai pulak lata iskandar (b'gamba dulu...hehehe)

Seharian b'jalan.. muka pun nampak penat dah..
(gamba tetap gamba walau penat pun...huhuhu)

Time untuk segarkan badan kat lata iskandar... Tenang sungguh kat sini!!!


Holiday yang memang aku akan ingat dalam ingatan aku.. Hope lepas ni, ada la orang yang ajak pegi holiday lagi....hehehe Korang memang terbaiklah (Edy, Paan, Wan, Din, Syahir, Haikal, Apis, Jamil, Bonzer, Acap) Pas ni kita pegi over sea pulak ea...huhuhu.. 

Friday, August 10, 2012

Jom layan Lagu...

Lagu ni first time aku dengar memang dah tertarik dengan rentak muzik dia (masa tu member yang pasang lagu nie).. Mungkin lirik agak tak berapa tersusun sangat..(macam la pandai sangat dalam bidang muzik nie)..huhuhu.. Setiap orang lain pendapat diakan?? So, ape kate korang layan dulu lagu ni ye...


               TajukTuhan Tolong Aku 
               By: iamNEETA


video
                                                                                        

         Lirik lagu nie:


Hancur segala kisah hidupku
Menjadi mimipi-mimpi yang terindah
Walau hati kecil ku menjerit
Tak mungkin mimpi menjadi milikku

[Chorus]
Tuhan tolong aku
Carikan penyeri untuk dalam hidupku
Ku perlu dia ingin jadi milikku
Menjaga hatinya wo oh oh
Bukan namun aku
Yang telah terjadi luar kuasa tanganku
Bawalah aku dengan satu persatu
Mencari hatinya

Hilang segala ruang hidupku
Menjadi warna-warna yang terpendam
Walau hati kecil ku menjeri
Tak mungkin mimpi menjadi milikku

[Ulang Chorus]

Andainya aku bisa terbang
Melebarkan sayap ke sana
Kan terbang hingga kejauhan
Merentasi garis dunia hoo ohh

[Ulang Chorus]

Tuhan tolong aku
Tuhan tolong aku
Tuhan tolong aku
Tuhan tolong aku

Saturday, March 10, 2012

Dinar emas mampu henti perang mata wang

Kerajaan di seluruh dunia seharusnya mempertimbangkan penggunaan dinar emas bagi menghentikan perang mata wang, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Beliau berkata, penyusutan dolar AS mewujudkan masalah bagi negara-negara memandangkan mereka perlu menurunkan nilai mata wang mereka bagi mengatasi kerugian daya saing. Jika setiap negara menurunkan nilai mata wangnya, akan ada perang mata wang dan sudah tentu, akan menyumbang kepada krisis. Emas mempunyai nilai intrinsik dan oleh itu merupakan nilai yang lebih baik berbanding mata wang.


  langkah menggunakan dinar emas sebagai ganti mata wang utama seperti dolar Amerika Syarikat (AS) dalam pelbagai transaksi juga boleh menghentikan perang mata wang. Dolar AS kini sudah tidak bernilai seperti mana beberapa tahun dahulu dan penggunaan mata wang kertas juga tiada lagi sehebat sebelum krisis ekonomi pada tahun 1997/98 dan penggunaan dinar emas adalah jalan penyelesaian terbaik.“Mata wang AS kini boleh dianggap sebagai tisu tandas kerana nilainya semakin menyusut dan tidak berharga berbanding emas yang diterima di semua negara dunia,”.



"Bagaimanapun,Dr. Mahathir berkata,  dinar emas tidak sesuai untuk digunakan dalam urus niaga runcit seperti mana hasrat Kerajaan Kelantan yang mahu menggunakan dinar emas dalam transaksi jual beli."

Mengulas lanjut kata beliau, penyusutan nilai dolar AS pada ketika ini menjadi satu masalah yang cukup besar kepada negara-negara yang menyimpan dan bergantung kepada nilai mata wang itu.

“Jika setiap negara menurunkan nilai mata wangnya, pasti akan ada perang mata wang dan sudah tentu, menyumbang kepada krisis,” katanya.

Beliau tetap berpegang bahawa emas mempunyai nilai kukuh dan merupakan nilai yang lebih baik berbanding mata wang.

“Mata wang tidak ada sokongan kecuali dicari oleh orang ramai. Sekiranya negara-negara mula menurunkan nilai mata wang mereka, akan berlaku kekecohan dalam perdagangan antarabangsa,” kata Dr. Mahathir.

Terdahulu dalam ucaptamanya, negara-negara Islam mesti membangunkan pengurusan sistem kewangan Islam yang berhemat. Ia mesti lebih baik berbanding sistem kewangan konvensional sedia ada, yang mampu menampung kejutan dan tidak dimanipulasi penyangak.

Dengan peserta industri mencari jalan untuk mencergaskan kewangan, sistem kewangan global sendiri amat memerlukan pengurusan yang sempurna, katanya.

“Saya jangka kewangan Islam akan berkembang, tetapi cabarannya ialah pengurusan berhemat dan sistem yang lebih baik. Jangan ikut sistem konvensional yang berurusan dalam segala bidang,” katanya.

Antara gesaan beliau kepada negara Islam ialah menggunakan dinar emas sebagai alternatif, bagi mengurangkan pergantungan terhadap dolar AS sebagai mata wang global untuk perdagangan.

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...